COHABITAC (Coordinadora de Fundacions Promotores i Gestores d’Habitatge Social de Lloguer de Catalunya), de la qual la Fundació Nou Lloc ostenta la presidència, ha celebrat el seu 20è aniversari en un acte en què s’ha fet un anàlisis de la trajectòria de l’entitat.

Des del seu naixement, COHABITAC ha impulsat prop de 10.000 habitatges socials i, en l’actualitat, gestiona gairebé 4.200 habitatges de lloguer social en un total de 103 municipis catalans. Aquestes xifres representen, aproximadament, el 10% del parc d’habitatges de lloguer social de Catalunya.

Unes dades que, es preveu, augmentin en els propers anys, donat que COHABITAC es troba treballant actualment amb 20 nous ajuntaments per a impulsar més de 1.600 nous habitatges de lloguer social.

Ha estat el President de la COHABITAC, i de la Fundació Nou Lloc, Pere Esteve, qui ha reconegut, però, els reptes als quals la Coordinadora farà front en el futur.

“El camí seguit per arribar al dia d’avui ha estat ple d’obstacles a superar, i som conscients dels que encara estan per arribar. La situació econòmica-social al voltant del dret a l’habitatge és greu”, ha exposat Pere Esteve.

Entre aquests reptes, es troben les dificultats per aconseguir finançament i subvencions, la necessitat de rebre recursos per part de l’Estat i la Generalitat de Catalunya, la necessitat de realitzar modificacions fiscals i, entre altres, l’obtenció de sòl municipal en què desenvolupar habitatge.

Alhora, el President de la Coordinadora, ha volgut destacar la “capacitat de les fundacions membres de COHABITAC, tant a nivell de solvència, com de gestió dels habitatges, i el més rellevant: la gestió de les persones i la seva estabilitat”, que, creu, ha quedat demostrada en aquests 20 anys.

Xaloc i Edifici Atrium, gestionats per la Fundació Nou Lloc, exemples a seguir

Durant la jornada, s’han exposat alguns casos d’èxit impulsats per les fundacions membres de COHABITAC. En aquest sentit, la Regidora d’Habitatge de Sant Pere de Ribes, Anna Herrera, i Rodrigo Alaminos, Coordinador General de l’Ajuntament de Martorell, han participat en la taula rodona “Testimonis municipals i d’entitats socials: El que hem fet plegats”, per a explicar els projectes que gestiona la Fundació Nou Lloc als seus municipis.

La promoció Xaloc, a Sant Pere de Ribes, entregada l’estiu de 2023, ja compta amb 43 famílies residint en el seu interior i pagant uns lloguers socials a un preu inferior del que s’ofereix al mercat lliure. Edifici Atrium, per la seva part, són 130 habitatges de lloguer amb protecció oficial a Martorell que s’entregaran el gener de 2024.

Un acte amb representants institucionals

La celebració ha comptat, també, amb la presència d’Ester Capella i Farrè, Consellera de Territori de la Generalitat de Catalunya; Marina Berasategui, Secretària d’Habitatge de la Generalitat de Catalunya; Francesc Sutrias, Secretari de Territori, Urbanisme i Agenda Urbana de la Generalitat de Catalunya; Francina Alsina, Presidenta de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya; Adam Tomàs, Alcalde d’Amposta; Salvador Maneu, Director de Sant Joan de Déu Serveis Socials; Noemí Gàlvez, Directora Àrea de Risc de l’Institut Català de Finances; i Joan R. Riera, Comissionat d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona.